روایت عشق

هرچه می خواهد دل تنگت بگو

روایت عشق

هرچه می خواهد دل تنگت بگو

روایت عشق
بایگانی
پنجشنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۲، ۱۱:۰۲ ق.ظ

انتظار چیست و متنظر واقعی کیست؟

ازمنظرامام باقرعلیه السلام درعصرغیبت،چشم به راه ظهورحضرت قائم علیه السلام بودن وانتظارحکومت آل محمدصلی الله علیه وآله راکشیدن ازعبادات شایسته وبرترمحسوب می شود.آن حضرت به نقل ازوجودمقدس نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله فرمود:« اَفْضَلُ الْعِبادَةِ انْتِظارُالْفَرَجِ؛» انتظار[پیروزىو]فرج[آل محمدصلى‏ الله ‏علیه ‏و ‏آله] از برترین عبادات محسوب مى‏شود.»
چه خوش باشد که بعد از انتظارى
به امیدى رسد امیدوارى
بسم الله الرحمن الرحیم
انتظار چیست و متنظر واقعی کیست؟
تعریف: حقیقت انتظار آن است که انسان منتظر و چشم به راه، خود و محیطش را برای آمدن منتظر و منجی موعود آماده کند. این آمادگی بسته به فرد مورد انتظار، معنا و ارزش می‌یابد. برای مثال کسی که انتظار زائر بیت الله را می‌کشد و مسافر او از سفر مکه می‌آید، طبعا معنای انتظار برای او این است که خانه را مرتب کند و وسایل پذیرایی را فراهم سازد و... ، منتظر امام زمان(ع) نیز به کسی گفته می‌شود که خود را برای آمدن چنین بزرگ مردی آماده کند. و طبیعی است که باید خود را در گروه بندگان صالح قرار دهد، دین را در زندگی خود جاری سازد و دیگران و محیط را برای آمدنش مهیا کند. از این رو انتظار فرج بنا بر فرمایش پیامبر(ص) افضل اعمال است. و هر کس تلاش درونی او برای عبادت و عبودیت و کوشش بیرونی او برای زمینه سازی و جهت دهی مردم و محیط بیشتر باشد، موفق تر است.
اهمیت انتخاب موضوع:
من اگر ظالم و ستمگرم چگونه ممکن است در انتظار کسى باشم که طعمه شمشیرش خون ستمگران است؟.
من اگر آلوده و ناپاکم چگونه مى توانم منتظر انقلابى باشم که شعله اولش دامان آلودگان را مى گیرد
ارتشى که در انتظار جهاد(حمله به دشمن)بزرگى است آمادگى رزمى نفرات خود را بالا مى برد و روح انقلابى در آنها مى دمد و هر گونه نقطه ضعفى را اصلاح مى کند.
زیرا چگونگى «انتظار» همواره متناسب با هدفى است که در انتظار آن هستیم.
انتظار آمدن یک مسافر عادى از سفر،انتظار بازگشت یک دوست بسیار عزیز.
انتظار فرا رسیدن فصل چیدن میوه از درخت و درو کردن محصول.
هر یک از این انتظارها آمیخته با یک نوع آمادگى است، در یکى باید خانه را آماده کرد و وسائل پذیرائى فراهم ساخت، در دیگرى ابزار لازم، و داس و کمباین و...
اکنون فکر کنید آنها که انتظار قیام یک مصلح بزرگ جهانى را مى کشند در واقع انتظار انقلاب و دیگر گونى و تحولى را دارند که وسیعترین و اساسى ترین انقلابهاى انسانى در طول تاریخ بشر است.
انقلابى که بر خلاف انقلابهاى پیشین جنبه منطقه اى نداشته بلکه جهانی وهمگانی است و هم تمام شؤن و جوانب زندگى انسانها را شامل مى شود، انقلابى است سیاسى، فرهنگى، اقتصادى و اخلاقى.
سئوال: انتظار در زمان غیبت امام زمان ،علیه السلام، چه معنایی دارد و مقصود از انتظار فرج چیست؟
پاسخ: فرج، یعنی نصرت و پیروزی و گشایش. مقصود از فرج، نصرت و پیروزی حکومت عدل علوی بر حکومتهای کفر و شرک و بیداد است. بنابراین، انتظار فرج، یعنی انتظار تحقق یافتن این آرمان بزرگ و جهانی است. و منتظر حقیقی، کسی است که حقیقتاً، خواهان تشکیل چنین حکومتی باشد. 
این خواسته، آن گاه جدی و راست است که شخص منتظر، عامل به عدل و گریزان از ستم و تباهی باشد و گرنه، انتظار فرج، در حد یک ادعا و شعار بی محتوا باقی خواهد بود. از این رو، در روایات آمده است که انتظار فرج، خود فرج است؛ زیرا، کسی که حقیقتاً منتظر فرج و ظهور حجت خدا و تاسیس حکومت عدل گستر او است، زندگی خود را بر پایه ی عدل و داد استوار می سازد و او، انسانی است که حضور و غیبت امام، در نحوه ی رفتار و سیر و سلوک اش تفاوتی ندارد و قبل از تشکیل حکومت عدل او، چنین حکومتی را در زندگی خود پایدار ساخته است. 
بنابراین، انتظار فرج حقیقی، ریشه در معرفت به حق و عدل و ایمان و عشق به آن دارد و آثار آن نیز در عمل نمایان می گردد و چنین حقیقت اصیل و عمیقی، با لفظ و شعار به دست نمی آید و با بی تفاوتی و بی اعتنایی نسبت به مقدسات دینی و رسالت های انسانی، در تعارض و تناقض است . از این جا، نادرستی یک تفسیر از انتظار فرج روشن میشود؛ زیرا، بعضی، بر این تصور خام هستند که انتظار فرج، یعنی بی تفاوتی نسبت به آن چه در جوامع بشر می گذرد و دست روی دست گذاشتن به امید این که امام زمان ،علیه السلام، ظهور کند و آنان را اصلاح کند. انتظار فرج، تعهدآفرین و مسئولیت ساز است و با بی تفاوتی و بی اعتنایی به سرنوشت بشر و حقیقت و فضیلت، منافات دارد. 
انتظار فرج، یعنی 
الف) معرفت به امام معصوم و عادل و پیشوای فضیلت؛ 
ب) ایمان به امامت و قیادت رهبری الهی و عدالت پیشه؛
ت) عشق به عدالت و ارزشهای الهی وانسانی؛ 
ج) امید به آینده ای روشن و نویدبخش؛ 
د) تلاش برای برقراری حکومتی عدل پیشه و عدل گستر؛ 
و) رعایت موازین و قوانین دینی و اخلاقی؛ 
ز) داشتن روحیه ی تعهد و مسئولیت پذیری. 
این انتظار فرج است که بهترین اعمال و بهترین عبادت است و چنین منتظری ، مقامی عالی دارد و هرگاه در زمان غیبت از دنیا برود، به منزله ی کسانی است که پس از ظهور حضرت حجت ،علیه السلام، زنده و تحت فرمان او در راه خدا جهاد می کنند. (بحار الانوار، ج52، ص125 )
بطورخلاصله فلسفه انتظاربرسه بخش است:
ـ خود سازى فردى
ـ خود یاری هاى اجتماعى
ـ منتظران راستین در فساد محیط حل نمى شوند
پیامبر (صلى الله علیه وآله)فرمود: «افضل اعمال امتى انتظار الفرج من الله عزوجل؛بالاترین اعمال امت من انتظار فرج از ناحیه خدا کشیدن است»(1)
و در حدیث دیگرى از پیامبر (صلى الله علیه وآله) مى خوانیم «افضل العبادة انتظار الفرج»(2)
همچنین کسى از امام صادق (علیه السلام) پرسید چه مى گوئید درباره کسى که داراى ولایت پیشوایان است و انتظار ظهور حکومت حق را مى کشد و در این حال از دنیا مى رود؟
امام (علیه السلام) در پاسخ فرمود: هو بمنزلة من کان مع القائم فى فسطاطه ـ ثم سکت هنیئة ـ ثم قال هو کمن کان مع رسول الله!
« او همانند کسى است که با رهبر این انقلاب در خیمه او (ستاد فرماندهی او) بوده باشد ـ سپس کمى سکوت کرد ـ و فرمود: مانند کسى است که باپیامبر اسلام (صلى الله علیه وآله) در «مبارزاتش» همراه بوده است»(3)
برگرفته از کتاب: آفتاب من بتاب؛نوشته سیدعلی حسین درخشان

  • آشنای آسمان، گمنام زمین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی